Filtr DPF inaczej zwany filtrem FAP, to filtr cząstek stałych. Dwa skróty pochodzą z tłumaczenia nazwy z języka angielskiego – DPF = diesel particulate filter lub z języka francuskiego – FAP = filter à particules.
Filtr montowany jest w układzie wydechowym silników wysokoprężnych. Ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z cząsteczek sadzy. Filtry stosuje się od 1980 roku, choć na rynku motoryzacyjnych można było je kupić dopiero w 1996. Wprowadzenie filtrów pozwoliło wyeliminować emisję ciemnego dymu, charakterystycznego dla starszych samochodów z silnikiem Diesla. Prawidłowo działający filtr powoduje, że do atmosfery przedostaje się zaledwie 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń. Mimo panujących obecnie ekologicznych trendów, filtry DPF nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Powodem są koszty eksploatacji filtrów – są to urządzenia bardzo precyzyjne i trudne w obsłudze, a co za tym idzie, kosztowne w utrzymaniu.
Funkcjonalność filtra DPF
Filtr DPF montowany jest za katalizatorem, w sposób taki, by wszystkie spaliny mogły przez niego przepływać. To struktura o dużej powierzchni ścianek, a w licznych rurkach filtra wykonane są niewielkie otwory, które przepuszczają gazy wydechowe, ale uniemożliwiają przenikanie cząsteczkom sadzy – osiadają one na porowatych ściankach. W momencie zapełnienia filtra do połowy, rozpoczyna się proces spalania sadzy.
Wszystko prezentuje się bardzo fachowo i umiejętnie. Niestety częstym problemem okazuje się fakt, że zbierające się w filtrze DPF cząstki sadzy nie zawsze ulegają spalaniu. Do takiej sytuacji może dojść w przypadku, gdy silnik pracuje ze zbyt małym obciążeniem – wówczas temperatura spalin jest zbyt niska i nie jest w stanie zapalić osadzonej w filtrze sadzy. Aby do tego doszło samochód powinien pracować przy ponad 1500 obr/min. W mieście niestety nie zawsze jest to możliwe. Innym problemem może okazać się przerwanie procesu spalania z powodu przerwania pracy silnika. Użytkownik, który dojechał samochodem do celu, gasi silnik i wysiada, nie zdając sobie sprawy z tego, że właśnie niszczy filtr DPF. Doświadczeni kierowcy domyślają się, że spalanie nie dobiegło końca, dzięki nieprzyjemnemu zapachowi oleju napędowego, który przypomina wówczas woń spalenizny.
W wyniki takich problemów może dojść do zapchania się filtra. Niezbędna będzie wówczas wizyta w warsztacie i przeprowadzenie dopalania w trybie diagnostycznym. Oczywiście wiąże się to z niemałym wydatkiem, bo wyniesie nas to nawet kilkaset złotych. Wysoki koszt generuje nie tylko konieczność dopalenia, lecz także obligatoryjna wymiana oleju silnikowego. Co gorsze, w przypadku całkowitego zapchania filtra czeka nas jego wymiana, a koszty zwiększą się, wynosząc wówczas ponad tysiąc złotych.
Usunięcie filtra DPF
Wielu użytkowników decyduje się na usunięcie filtra DPF w celu uniknięcia powyższych kłopotów. Czy warto? Niekoniecznie. Usunięcie filtra nie należy do tanich – kosztuje od 1000 do 1500 złotych. Filtr DPF to urządzenie niezwykle złożone, przede wszystkim pod względem elektroniki i nie każdy poradzi sobie z jego usunięciem. Dlatego należy wybrać do tego celu sprawdzony warsztat – stąd wysokie koszty. Usunięcie filtra to także niezbędne przeprogramowanie komputera, w celu oszukania elektroniki komputera pokładowego. Inną kwestią związaną z dezaktywacją filtra DPF jest oczywiście ochrona środowiska. Po demontażu nasz samochód może nie spełniać norm EURO 5, co może przysporzyć nam wielu trudności w przypadku, gdy w przyszłości będziemy chcieli sprzedać auto. Oprócz tego pozbawiając pojazd części oryginalnych, stracimy gwarancję producenta, ponieważ samochód nie będzie spełniał warunków przeglądu technicznego. Filtr DPF jest montowany w samochodach z jakiegoś powodu, więc warto jest zastanowić się dwa razy, zanim zapadnie decyzja o jego demontażu.
Jak dbać o filtr DPF?
Sprawdzony sposób, jak w większości przypadków, stanowi profilaktyka. Prawidłowa jazda, dbanie o spalanie nadmiaru osadzającej się sadzy, a także trzymanie się kilku prostych zasad zdecydowanie nam w tym pomogą.
- Nie należy przerywać pracy samochodu, gdy włączy się automatyczna regeneracja
- Nie powinno zostawiać się zbyt długo pojazdu na biegu jałowym
- Odpowiednie serwisowanie pojazdu i naprawa wszystkich usterek
- Tankować dobrej jakości paliwo
Istnieje także możliwość regeneracji filtra DPF. To proces, podczas którego przywrócona zostaje funkcjonalność filtra. Polega nie na spaleniu zalegającej sadzy, lecz na wyczyszczeniu zatkanych filtrów specjalnym preparatem wtryskiwanym bezpośrednio do filtra. Preparat rozpuszcza nadmiar sadzy, która następnie ulega wypaleniu.