Eksperci alarmują, że stężenie szkodliwych substancji w kabinie samochodu z niesprawnym filtrem kabinowym może być nawet sześciokrotnie wyższe niż na poboczu ruchliwej drogi. Mimo to wielu kierowców przypomina sobie o jego wymianie dopiero wówczas, gdy jest on już zupełnie zatkany. Czym może to grozić?
Filtry kabinowe a zdrowie kierowcy
Oszczędzanie na wymianie filtrów kabinowych to oszczędzanie na własnym zdrowiu oraz bezpieczeństwie. Przede wszystkim na zdrowiu, ponieważ kabina każdego samochodu działa niczym osadnik – gromadzi w sobie wszelkie zanieczyszczenia unoszące się nad i wokół pokonywanej drogi. Co więcej, zanieczyszczenia te odkładają się w kolejne warstwy, często nie znajdując żadnej drogi ujścia. W tapicerce, na desce rozdzielczej i wszystkich zakamarkach gromadzą się wszelkie możliwe pyłki, pyły, sadze, drobnoustroje oraz różnego rodzaju związki chemiczne. Filtry kabinowe są po to, aby zatrzymywać te zanieczyszczenia. Potrafią robić to doskonale, pod warunkiem, że wykonane zostały z odpowiednią pieczołowitością i że są cyklicznie wymieniane.
Niedrożne filtry kabinowe to zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i dla bezpieczeństwa, ponieważ kierowca cierpiący na problemy z oddychaniem, alergię lub przeciągłe bóle głowy (efekty oddychania zanieczyszczonym powietrzem) nie jest w stanie zachować odpowiedniej spostrzegawczości i koncentracji. Jego reakcje zostają spowolnione, a ocena sytuacji zaburzona.
Interwały wymiany filtrów kabinowych
Eksperci oceniają, że w samochodzie użytkowanym w normalnych, miejskich warunkach filtry kabinowe należy wymieniać przynajmniej raz w roku (najlepiej na początku wiosny) lub nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów. Jeśli jednak nawet tylko z ograniczoną regularnością podróżujemy po drogach o znacznym zapyleniu, domyślny interwał wymiany filtrów powinien zostać skrócony nawet o połowę.
Znaczne zapylenie dotyczy przede wszystkim dróg gruntowych, prowadzących przez pola lub dróg ciągnących się wzdłuż ściany lasu (nawet jeśli są to drogi asfaltowe). Dużym zapyleniem odznaczają się również drogi prowadzące obok lub przez duże place budowy.
Rodzaje filtrów kabinowych
Wymieniając filtry kabinowe, mamy do wyboru ich dwa podstawowe rodzaje. Standardowe filtry kabinowe doskonale sprawdzają się, gdy trzeba zatrzymać zanieczyszczenia stałe w rodzaju pyłków roślin, pyłów drogowych oraz sadzy. Radzą sobie również świetnie w przypadku wszelkich drobnoustrojów przenoszonych często na powierzchni cząstek zanieczyszczeń stałych.
Jeszcze lepszą ochronę oferują filtry z węglem aktywnym, które zatrzymują nie tylko zanieczyszczenia stałe, ale i większość szkodliwych chemikaliów. Eliminują również wszelkie nieprzyjemne zapachy.
Zdrowie i bezpieczeństwo, zawsze powinny być stawiane na pierwszym miejscu, dlatego artykuł o wpływie filtrów kabinowych powinien być obowiązkową lekturą dla każdego kierowcy. Na szczęście mamy coraz lepszy dostęp do dobrej jakości narzędzi https://air-com.pl/g/sprezarki-i-kompresory?categoryId=946 maszyn i części, w przystępnej dla każdego cenie, dlatego nikt nie powinien oszczędzać na regularnej wymianie filtrów kabinowych.
Z filtrami kabinowymi nigdy nie warto zwlekać. Jeśli tylko przegapiliśmy termin wymiany i zaczynamy czuć, że w samochodzie zmieniło się powietrze bądź nagle pojawiły się u nas jakieś niepożądane dolegliwości jak ból głowy, trzeba jechać do mechanika i wymienić filtry. Koszt niewielki, a problem rozwiązany. Ciekawe porady dotyczące eksploatacji samochodów znaleźć można również na blogu: https://citroen-blog.com/