Przy zakupie filtra kabinowego (zwanego również przeciwpyłkowym) kierowcy często mają dylemat czy kupić filtr standardowy, czy z węglem aktywnym. Czym są filtry z węglem aktywnym, jakie są korzyści z ich korzystania i na czym polega ich działanie?
Pierwszą kwestią przy wyborze filtra jest zdecydowanie się na daną, konkretną markę, a następnie na typ filtra.
Zwykły, standardowy filtr kabinowy składa się z włókien syntetycznych, które pozwalają przefiltrować z powietrza takie zanieczyszczenia jak m.in. kurz, pyłki roślin i bakterie. Filtry kabinowe są złożone na zasadzie warstw – pierwsza z nich usuwa największe zanieczyszczenia, każda następna coraz drobniejsze. W tym celu producenci filtrów umieszczają specjalną strzałkę na filtrze, który pokazuje kierunek przepływu powietrza.
Węgiel aktywny, wykorzystywany w filtrach to związek składający się z sadzy i grafitu. Grafit oprócz samego węgla składa się także z tlenków metali i krzemionki. W trakcie procesu produkcji w strukturze węgla aktywnego w strukturze powstają liczne, wewnętrzne kanały. Na powierzchni powstają pory (mikro-, mezo- i makropory), które sprawują rolę kanalików transportowych .
Tak skonstruowana powierzchnia powoduje, że węgiel aktywny jest idealną substancją do adsorpcji wszelkich związków chemicznych, czyli procesu polegającego na wiązaniu cząsteczek do powierzchni faz fizycznych. Mówiąc prościej, węgiel aktywny pochłania nieprzyjemne zapachy i związki chemiczne zawarte w powietrzu.Pozytywną kwestią w przypadku węgla aktywnego jest fakt, że pochodzi on z natury (jest organiczny), jest nieszkodliwy i łatwo go utylizować.
Dochodząc do meritum sprawy, filtry przeciwpyłkowe z węglem aktywnym posiadają o jedną warstwę więcej niż tradycyjne, zwykłe filtry. Zadaniem tej dodatkowej warstwy z węglem jest redukowanie szkodliwych gazów i brzydkich zapachów. Producenci filtrów z węglem aktywnym wytwarzają swoje produkty tak, aby cząsteczki węgla wewnątrz warstwy były położone równomierne, tak aby filtrowanie zachodziło na całej powierzchni a ruch powietrzy nie był zaburzony.
Pamiętajmy, że filtr kabinowy – niezależnie czy standardowy czy z węglem aktywnym – to część eksploatacyjna, która zużywa się wraz z jazdą. Należy więc na bieżąco sprawdzać jego stan i w razie potrzeby wymienić.