Na rynku znajduje się wiele rodzajów filtrów samochodowych. Jednym z tych o którym w branży bywa głośno jest filtr DPF. Jak podkreślają specjaliści branży samochodowej miał on być krokiem milowym w budowaniu wyjątkowo czystych silników diesla. Jak się jednak okazało czyści nie tylko spaliny, ale również portfele kierowców. Sprawdźmy co go charakteryzuje i gdzie tkwi problem.
Auto z filtrem DPF – bądź czujny jeszcze przed zakupem
Filtr DPF to innymi słowy filtr cząstek stałych, montowany w silnikach wysokoprężnych. Jego wymiana w autoryzowanych stacjach obsługi kosztuje nawet kilka tysięcy złotych. Zdarza się, że filtr z przyczyn niezależnych od kierowcy może wymagać wymiany nawet po kilku miesiącach eksploatacji. Nie każdy użytkownik jest bowiem w stanie zapewnić odpowiedni przebieg procesu oczyszczania, co doprowadzić może do zatkania się elementu filtrującego.
Filtr DPF – gdzie tkwi problem?
Filtr cząstek stałych sam w sobie stosunkowo rzadko jest przyczyną kosztownych awarii. Niestety, ale winowajcą jest w większości przypadków sam kierowca. Poznanie zasady działania filtra i stosowanie się do wytycznych to podstawa jego prawidłowej i bezawaryjnej pracy. Prawidłowa eksploatacja jest kluczem do unikania problemów i usterek.
W zależności od sposobu eksploatacji dopalanie sadzy może przebiegać częściej lub rzadziej. Kierowcy, którzy poruszają się głównie po mieście, pokonując krótkie dystanse i na dodatek często stoją w korkach mogą spodziewać się procesu dopalania już po 200 km. W autach pokonujących dłuższe dystanse proces ten nastąpi średnio po około 1000 km. Jeżeli proces dopalania zostanie rozpoczęty samochód powinien pracować wówczas pod większym obciążeniem, najlepiej przy prędkości powyżej 50 km/h i przy ponad 1500 obr./min. To jednak nie wszystko. Proces dopalania trwa średnio kilkanaście minut. Jednak zdarza się, że w warunkach miejskich nie zostanie on zakończony – czyli po dotarciu do wyznaczonego celu zgasimy silnik.
Koszty związane z wymianą filtra DPF i wizytą w serwisie
Jednorazowa wizyta w warsztacie w celu dopalenia sadzy to koszt – uwaga – kilkuset złotych. To chyba wystarczający dowód na to, że nie powinniśmy ignorować kontrolek. Cena ta obejmuje koszt dopalenia i wymiany oleju silnikowego. Wymiana oleju jest konieczna, ze względu na to, że zwiększone dawki paliwa po przerwanych procesach dopalania spływają po ściankach cylindrów do miski olejowej. Olej zmienia swoją konsystencję i jest rzadszy, co wpływa na obniżenie żywotności silnika. Wzrasta również jego poziom, co widać podczas kontroli na bagnecie.
Jeżeli na skutek nieprawidłowej eksploatacji filtr zostanie całkowicie zapchany, jedynym wyjściem jest jego wymiana. Koszt wymiany kształtuje się w zależności od jakości części, którą wykorzystamy – element oryginalny to cena liczona w tysiącach złotych, przy wykorzystaniu zamiennika koszt powinien zamknąć się w przedziale 1000-1500 zł.