Większość kierowców wie co to jest filtr kabinowy, ba! Stara się go regularnie wymieniać. Każdy jednak kto kupuje nowy filtr przeciwpyłkowy staje przed wyborem – zwykły filtr czy z węglem aktywnym? Ten drugi jest o wiele droższy, trzeba więc odpowiedzieć sobie pytanie czy opłaca się płacić więcej, czy wybrać tradycyjny produkt?
Tego typu problem powstaje zwłaszcza latem, bowiem przed sezonem wielu kierowców chce wymienić filtr kabinowy. Element ten odpowiada za oczyszczanie i filtrację powietrza, które wpada do kabiny, przez co jest przydatny zwłaszcza dla alergików. Filtr kabinowy zatrzymuje pył, kurz piach, i inne zanieczyszczenia. Proste filtry, dostępne już za kilkanaście złotych, to tak de facto gęsta siatka bawełniana bądź syntetyczna. Bardziej skomplikowane są te z wkładem papierowym, jednak najwyższa półka to filtry kabinowe z węglem aktywnym.
Za do odpowiada węgiel w filtrze przeciwpyłkowym? Otóż, pierwiastek ten ma naturalne zdolności do neutralizacji pewnych substancji. Chodzi więc o to, że tego typu filtr prócz zatrzymywania elementów stałych o których już wspomnieliśmy, odpowiada za redukowanie niektórych szkodliwych dla zdrowia gazów. Węgiel łączy się bowiem z metalami ciężkimi, pochłania opary benzyny i niektóre tlenki. Dzięki temu do wnętrza pojazdu nie dostają się spaliny i brzydkie zapachy.
Do całej sprawy należy jednak podchodzić ostrożnie, ponieważ musimy mieć świadomość, że żaden filtr z węglem aktywnym nie jest idealny i rozwiąże wszystkie nasze problemy. Oczywiście, usunie on część zapachów czy zanieczyszczeń, ale też nie ma co liczyć na przesadne efekty. To czy wybierzemy filtr z węglem aktywnym w dużej mierze zależy od zasobności naszego portfela – z pewnością jest to element, bez którego można się obyć, z drugiej jednak strony jeśli mamy odpowiednie warunki finansowe warto w niego zainwestować.
Filtr kabinowy warto wymienić corocznie, a w trakcie roku sprawdzać jego stan kilka razy. Okresem wymiany jest najczęściej wiosna, bowiem wtedy rośliny intensywnie pylą. Co do lokalizacji filtra w aucie, jest to kwestia indywidualna dla każdego modelu samochodu. W większości przypadków znajdziemy go pod specjalną pokrywą w okolicach podszybia, czasem znajduje się on w takim miejscu, że mamy do niego dostęp z wnętrza auta.
Stan filtra kabinowego najłatwiej sprawdzić wzrokowo, łatwo bowiem zauważyć kiedy filtr jest zbytnio zanieczyszczony. Nowy filtr jest śnieżnobiały i każde najmniejsze zabrudzenie dobrze na nim widać. Z kolei filtr z węglem aktywnym jest lekko szary, więc mniej widać na nim kurz.