Filtr powietrza zaprojektowano by do cylindrów silnika samochodowego trafiało pozbawione zanieczyszczeń powietrze. Jego rola jest nieoceniona, dlatego warto dbać, by zawsze był w jak najlepszym stanie. Filtr powietrza należy często sprawdzać i wymieniać, jeżeli tylko zajdzie taka potrzeba. No, ale czy można go czyścić?
Zacznijmy od tego, że silnik samochodowy podobnie jak człowiek potrzebuje czystego powietrza. Podstawowa różnica sprowadza się do tego, że jednostka napędowa jest mniej odporna na zanieczyszczenia. Silnikowi, niezależnie od jakości jego wykonania, szkodzi każde, nawet niewielkie zanieczyszczenie. Dlatego filtry powietrza to tak ważny element pojazdu.
Czy czyszczenie filtra ma sens?
Praktyka pokazuje, że czyszczenie filtra powietrza nie ma zbyt dużego sensu. Oczyszczony filtr nigdy nie uzyska pierwotnej wydajności, a co za tym idzie filtracja będzie po prostu bardzo słaba. Niemożliwe jest również całkowite usunięcie wszelkich zanieczyszczeń z włókniny filtracyjnej, a ponadto, możemy uszkodzić delikatne włókna materiału filtracyjnego, co może dodatkowo obniżyć właściwości filtracyjne.
Wyczyszczenie włókniny filtracyjnej to za mało?
Zużyciu eksploatacyjnemu podlega nie tylko włóknina filtracyjna, ale także i uszczelka filtra powietrza, której powierzchnia, wraz z przebiegiem staje się zbyt porowata. Uszczelka coraz gorzej przylega do powierzchni, co sprawia, że powstają nieszczelności i spada wydajność filtra powietrza. Zdarza się, że za gorszy współczynnik filtracji będzie odpowiadać właśnie uszczelka, co warto mieć to na uwadze.
Kiedy wymienić filtr powietrza na nowy?
Zaleca się rezygnację z czyszczenia filtra i w razie potrzeby jego wymianę na nowy. Filtr powietrza wytrzymuje z reguły od przeglądu do przeglądu, czyli około 15-20 tysięcy km. Tyle teoria, praktyka pokazuje natomiast, że ze względu na duży stopień zanieczyszczenia dróg, po których porusza się kierowca, filtr wytrzymuje znacznie krócej. Najlepiej będzie, jeżeli co jakiś czas sprawdzimy stan filtra.
Czego nie należy pomijać podczas samodzielnej wymiany?
Przed założeniem nowego filtra powietrza należy sprawdzić połączenie obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz, które musi być szczelne. Ponadto umieszczony w obudowie filtr powietrza należy szczelnie zamknąć pokrywą. Zarówno sprawdzenie połączeń, jak i szczelne zamknięcie filtra w jego obudowie będą gwarancją, że do silnika będzie trafiać czyste, pozbawione zanieczyszczeń powietrze.
Oczywiście, że nie opłaca się czyścić filtra powietrza bo to tylko pogarsza jego właściwości filtracyjne. To dużo nie kosztuje, a regularna wymiana filtra na nowy zapewni nam skuteczną filtrację powietrza, które dostaje się do komory spalania silnika. Warto dbać o regularną wymianę, powinno się to robić co 20 tys. km