Paliwo, podobnie jak pozostałe płyny eksploatacyjne, ulega stopniowemu zanieczyszczeniu cząstkami, które mogą przedostać się do cieczy m.in. podczas procesu produkcji, transportu i przechowywania, a także w trakcie napełniania zbiornika paliwa samochodu. Dlatego tak ważne jest, by stosować tylko wysokiej jakości filtry paliwa.
Po zatankowaniu baku samochodowego dochodzi do zanieczyszczenia paliwa m.in. cząstkami i wodą, które przedostają się przez wlew paliwa. Ma to miejsce przede wszystkim wtedy, gdy powietrze wokół jest mocno zapylone, a wilgotność powietrza duża.
Niecodzienne zanieczyszczenia
Pozostałe źródła zanieczyszczeń, powiedzmy dosyć nietypowe, które trudno przewidzieć, to wszelkie zabrudzenia produkcyjne podzespołów układu paliwowego. Zanieczyszczenie może powodować także sadza, która wprowadzana jest za pośrednictwem oleju silnikowego – oczywiście w przypadku pomp paliwa smarowanych olejem.
Skład zanieczyszczeń paliwa
Zabrudzenia, które mogą przedostać się do paliwa, składają się zarówno z bardzo twardych cząstek mineralnych, jak i cząstek organicznych, np. sadza lub smoła. Zgodnie z normą DIN EN 590 dostępne paliwa muszą charakteryzować się odpowiednią zawartością cząstek, która powinna wynosić poniżej 24 mg/l. Niestety, na całym świecie regularnie stwierdza się zbyt duże stężenie zanieczyszczeń, które wielokrotnie przekracza podane granice.
Wpływ zanieczyszczeń na paliwo
Jeżeli zanieczyszczenie paliwa jest zbyt duże, to można być przekonanym, że tym samym skraca się żywot silnika. Ponadto zwiększy się także zużycie paliwa, zbyt duże ilości wody w paliwie będą skutkować procesami korozyjnymi, a co więcej mogą pojawić się problemy z podzespołami układu wtryskowego.
Filtry paliwa na ratunek
Układ paliwowy każdego silnika powinien koniecznie posiadać sprawny filtr paliwa. Zapobiega on przedostawaniu się do układu wtryskowego jednostki napędowej, ww. zanieczyszczeń mających negatywny wpływ na silnik i układ wtryskowy. Dlatego zaleca się regularnie wymieniać filtry paliwa – ich żywotność to około 40 tys. kilometrów.
Orientuje się ktoś jak szybko silnik może uszkodzić się w wypadku filtra paliwa, który już się nie sprawdza?