Do niedawna filtry przeciwpyłkowe były instalowane tylko w autach luksusowych lub należących do klasy średniej. Obecnie niemal wszystkie nowe samochody są wyposażone w ten element. W Stanach Zjednoczonych prawie 30% aut wyposażonych jest w filtry przeciwpyłkowe, a w Europie prawie każdy nowy samochód ma już w filtr przeciwpyłkowy, w tym 30% z węglem aktywnym. W Niemczech ponad połowa aut osobowych, wyjeżdżających z salonu ma filtry z węglem aktywnym.
Filtry przeciwpyłkowe są bardzo ważne dla każdego auta, jednakże, co ciekawe – nie mają zbytnio dużego wpływu na stan techniczny pojazdu. Zatem o co chodzi? Otóż, filtry przeciwpyłkowe mają ogromne znaczenie dla stanu zdrowia kierowcy. Ich zadaniem jest filtracja i oczyszczanie powietrza, które dostaje się do kabiny auta. Jest w nim bowiem pełno zanieczyszczeń z otoczenia, takich jak piasek, kurz, drobinki asfaltu, spaliny czy pyłki roślin.
Warto zatem pamiętać o regularnej wymianie filtrów przeciwpyłkowych, zwłaszcza przed sezonem wiosennym. Jest to okres wzmożonego pylenia roślin, i ciężki czas dla alergików, którzy odczuwają takie objawy jak bóle głowy, zatok czy łzawiące oczy. Czasem, w niektórych przypadkach, może to doprowadzić nawet do ciężkiego wypadku drogowego!
Jak widać, zużyty filtr przeciwpyłkowy może być przyczyną nie tylko dyskomfortu fizycznego, ale również i zagrożeń na drodze. Kiedy jest on zapchany nieczystościami, doświadczamy takich objawów jak parujące szyby (a co za tym idzie – ograniczenie widoczności), nieprzyjemny zapach stęchlizny w kabinie czy mniejsza wydajność klimatyzacji. Dodatkowo, zużyty filtr przeciwpyłkowy może stać się też idealnym podłożem dla rozwoju bakterii i grzybów, które trafiają do środka auta i są wdychane przez kierowcę i pasażerów.
Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów przeciwpyłkowych – standardowe oraz z węglem aktywnym. Te drugie posiadają cztery warstwy filtrujące, i z reguły są droższe od standardowych. Ich dodatkowym zadaniem jest eliminacja takich szkodliwych dla zdrowia gazów, m.in. ozonu, tlenku azotu, węglowodorów i dwutlenku siarki.
Wymiana filtra przeciwpyłkowego nie powinna sprawiać specjalnych trudności, nawet osobie nie będącej obeznaną z motoryzacją. Z instrukcją w ręku filtr można wymienić samodzielnie. Większość współczesnych aut posiada filtry przeciwpyłkowe umieszczone na podszybiu pod plastikowymi maskownicami, czasem jednak dostęp do nich jest możliwy z wnętrza auta (np. po zdemontowaniu schowka).
Ciężko jest określić okres, po jakim należy wymienić filtr przeciwpyłkowy. Wszystko zależy od warunków i sposobu w jaki użytkowany był samochód. Praktyka nakazuje jednak, aby robić to co 15 tys. przebiegu lub przynajmniej raz do roku