Filtr cząstek stałych kosztuje całkiem sporo. Dlatego wiele osób próbuje wydłużyć żywotność filtra DPF poprzez odpowiedni styl jazdy i prawidłową eksploatację silnika. Zobacz jak należy dbać o auto z silnikiem wyposażonym w filtr cząstek stałych.
Filtr cząstek stałych pełni rolę zbliżoną do katalizatora. Odpowiada za przechwytywanie ze spalin cząstek sadzy i popiołów. Cząstki z łatwością dostają się do płuc, osadzają się tam i podnoszą wyraźnie ryzyko pojawienia się nowotworu. Dlatego funkcja jaką spełnia filtr DPF jest niezwykle istotna.
Problematyczny filtr cząstek stałych
Problem nowoczesnych silników Diesla polega na tym, że ich duża moc generuje wytwarzanie dużych ilości sadzy. Częściowo ich ilość zmniejszyło zastosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku. W czasach ekologicznych rozwiązań aby spełnić europejskie normy emisji spalin potrzeba było zastosować dodatkowe filtry cząstek stałych. Szybko okazało się, że eksploatacja auta z filtrem DPF w mieście błyskawicznie go zapycha co niejednokrotnie kończy się koniecznością jego wymiany.
Aby wydłużyć żywotność filtra DPF należy:
- unikać gwałtownego wciskania pedału gazu przy małych obrotach jednostki napędowej,
- sprawdzać systematycznie szczelność turbiny i wtryskiwaczy, stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF,
- unikać jazdy w dużych korkach,
- dbać o czystość zaworu EGR lub go wymontować – jego działanie przyczynia się do powstawania nagaru, który także zapycha filtr cząstek stałych,
- starać się płynnie pracować gazem,
- używać auta także poza miastem, na długich dystansach i tankować lepszej jakości paliwo klasy Premium.
sluszne uwagi, ale pewnie malo kto o tym wszystkim pamieta…
Rady bardzo dobre, owszem ciężko jest się zastosować, gdy mieszka się w dużym mieście i jeździ codziennie do pracy – nie da się uniknąć korków niestety. Na szczęście reszta porad jak najbardziej do wykonania 🙂