Filtry są typową częścią eksploatacyjną w każdym aucie, i podlegają regularnej wymianie. Nie warto zwlekać z wymianą filtrów ani poświęcać czasu na ich czyszczenie, ponieważ w większości przypadków będzie to jedynie pozorna oszczędność.
W każdym samochodzie znajduje się kilka filtrów – wszystkie mają różne funkcje, jedne bardziej, a drugie mniej ważne. Łączy je jednak jedno – trzeba je systematycznie wymieniać.
Filtr oleju ma bardzo duże znaczenie dla jednostki napędowej, ponieważ od jakości filtracji w dużej mierzy zależy jej trwałość. Z tego względu zalecana jest jego wymiana za każdym razem, jak wymieniamy olej silnikowy. Co jest warte zaznaczenie, specyficzna budowa filtra oleju jest taka, że nawet gdy wkład się całkowicie zatka, to olej będzie przepływał przez zawór przelewowy. W takim wypadku olej, który dostaje się do łożysk silnika nie jest filtrowany, a co za tym idzie – znajdują się w nim zanieczyszczenia, co prowadzi do bardzo szybkiego zużycia silnika.
Niezwykle istotny jest także filtr paliwa, zwłaszcza w samochodach wyposażonych w nowoczesne silniki. Bardzo ważne jest to w przypadku silników wysokoprężnych z układem wtrysku common rail lub pompowtryskiwaczami, bowiem bardzo podatny na usterki jest tamtejszy układ wtryskowy. Filtr paliwa zwykle podlega wymianie po 30, a nawet 120 tys. km, choć przy naszych, polskich warunkach lepiej nie stosować górnej granicy, ze względu na jakość paliwa.
Zostając w „polskim” temacie, warto przytoczyć kwestię wymiany filtra powietrza. Trzeba w naszych warunkach wymieniać go znacznie częściej niż zaleca to producent. Szczególnie jest to ważne w układach zasilanych gaźnikowo i w najprostszych instalacjach gazowych, ze względu na to, że mniejsza ilość powietrza w cylindrach jest przyczyną powstawania bogatszej mieszanki. Pocieszeniem dla posiadaczy silników z układem wtryskowym jest fakt, że u nich nie ma takiego zagrożenia, natomiast zabrudzony filtr znacznie zwiększa opory przepływu i może być powodem zmniejszonej mocy silnika.
Ostatnim filtrem, który chcielibyśmy omówić w tym artykule jest filtr kabinowy. Jego zadaniem jest filtracja powietrza wpływającego do środka kabiny. W przedziale pasażerskim samochodu, bez tego filtra, zapylenie może być nawet kilkakrotnie większe niż na zewnątrz, albowiem stale wtłaczane jest powietrze pełne zanieczyszczeń, które osadzają się na wszystkich elementach.
Różnicy jakościowej pomiędzy filtrami nie da się określić gołym okiem, dlatego zalecamy wybór produktów renomowanych, zachodnich producentów, takich jak Filtron, Knecht, Mann, Mahle czy Hengst.