Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że olej zmniejsza tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami silnika – wie to chyba prawie każdy. Nie jest to jednak jego jedyne zadanie. Wśród pozostałych funkcji należy wymienić uszczelnienie komorę spalania, chłodzenie elementów, do których nie dociera płyn chłodniczy, utrzymywanie wnętrza silnika w czystości, a w końcu – zabezpieczanie przed korozją. Dodatkowo wszystko to musi robić w różnych, często ekstremalnych warunkach.
Dlatego też wybór oleju silnikowego bynajmniej nie jest sprawą błahą. Często jednak trudno jest się połapać w gąszczu produktów o różnych parametrach i oznaczeniach. W tej kwestii znacznie łatwiejsze zadanie mają właściciele aut nowych i prawie nowych, którzy eksploatują swoje auta w normalnych warunkach. Jedyne co muszą zrobić, to otworzyć instrukcję obsługi i postępować według zaleceń producentów. W kwestii wyboru marki mają wolną rekę, bowiem wymieniony w instrukcji producent nie jest konieczny, ważne są oznaczenia.
Inaczej sprawa się ma w przypadku aut starszych, używanych. Tutaj, przy wyborze, zwracamy uwagę przede wszystkim na jakość oleju, jego lepkość oraz aprobaty producentów samochodów. Tutaj się pojawia częsty problem co do wyboru marki. Czy warto jest zatem wybierać najdroższe produkty najbardziej znanych producentów? Opinie są podzielone. My jesteśmy zdania, aby wybierać produkty producentów, którzy znajdują się na rynku już od wielu lat i cieszą się dobrą opinią. Czy to będzie jednak Mobil, Castrol, Motul, GM czy Shell pozostaje w gestii klienta.
Jak często trzeba wymieniać olej?
Wśród europejskich producentów istnieje tendencja, aby coraz bardziej wydłużyć okresy międzyprzeglądowe. Co raz częściej zalecają oni wymianę oleju nawet co 30 tys. km. Wadą jednak jest to, że w takim przypadku należy używać bardzo drogich, zaawansowanych technicznie olejów. Istnieje jednak teza wśród wielu fachowców, że podobny efekt da częstsza wymiana tańszego oleju. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet przy małych przebiegach powinniśmy wymieniać olej przynajmniej raz na rok.
Czy jeśli posiadamy auto wyposażone w instalację gazową, powinniśmy inaczej podchodzić do kwestii olejów? Silnik z dobrą instalacją lpg nie wymaga specjalnego oleju – zwykły wystarczy. Oleje do gazu zapewniają nieco większą ochronę silnika w przypadku, kiedy coś działa źle.
W przypadku gdy posiadamy starszy silnik Diesla, możemy być spokojni – tego typu jednostki nie mają dużych wymagań. W większości przypadków powinny wystarczyć oleje typu 15W/40. Co jest niezwykle istotne i o czym powinniśmy pamiętać – stosowanie olejów syntetycznych o zbyt wyśrubowanych parametrach może takim silnikom bardzo zaszkodzić. Czy może to grozić? Wśród potencjalnych usterek można wymienić rozszczelnienie, brak ciśnienia w układzie smarowania, nieprawidłowo działać mogą też kasatory luzów czy napinacze.
A co jeśli posiadamy samochód z filtrem cząstek stałych (DPF)? Otóż, na rynku dostępne są specjalne oleje do takich aut. Produkty takie, jak Mobil 1 ESP 5W/30 charakteryzują się m.in. niższą emisją popiołów. Niestety, wielu użytkowników złapie się za głowę, kiedy usłyszy cenę prawie 240 zł za 4 l bańkę.