Wśród olejów silnikowych wyróżniamy trzy rodzaje: mineralny, syntetyczny i półsyntetyczny, zwany również semisyntetycznym. W tym artykule skoncentrujemy się na ostatniej grupie olejów.
W skład olejów półsyntetycznych wchodzą zarówno mineralne jak i syntetyczne oleje bazowe. Cechują je pośrednie właściwości eksploatacyjne pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi. Innymi słowy, zapewniają bardziej wydajną ochronę silników i dokładniejsze smarowanie niż oleje mineralne.
Oleje półsyntetyczne bazują na olejach mineralnych, i posiadają kilkudziesięcioprocentową zawartość dodatku syntetycznego, nie przekraczającego przeważnie 30%. Dzięki temu dodatkowi, oleje półsyntetyczne posiadają lepsze właściwości przy rozruchu zimnego silnika, chronią go przed zużyciem i utrzymują go w czystości. W tym aspekcie zdecydowanie górują nad tradycyjnymi olejami mineralnymi. Nie ma jednak co ukrywać, że w porównaniu z olejami syntetycznymi, półsyntetyki mają mniejszą odporność temperaturową.
Jak każdy olej silnikowy, oleje półsyntetyczne posiadają swoją własną, unikalną specyfikację. W ich przypadku brzmi ona 10W-40. Dodatkowym oznaczeniem jest tzw. klasa jakości. W klasyfikacji jakościowej API przydatność do stosowania w silnikach benzynowych określają dwie litery – litera S (od spark czyli iskra) i następnej litery alfabetu od A do M (M to współcześnie najwyższa klasa jakości), a do stosowania w silnikach wysokoprężnych określa zestaw dwóch liter i cyfry – pierwszą jest litera C (od compressed czyli sprężony). W klasyfikacji API nie ma unikalnych norm dot. olejów do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych, stosuje się więc w tym przypadku klasę jakości CF (np. API SL/CF to olej najwyżej jakości i do benzyny, i do diesla).
Oleje półsyntetyczne stanowią kompromis pomiędzy ceną a jakością. Charakteryzują się znakomitymi parametrami roboczymi, w tym wypadku oznacza to, że są wyjątkowo odporne na degradację w okresach między wymianami oleju, co skutkuje przedłużoną trwałością silnika. Już wyższy wskaźnik lepkości jest wskaźnikiem, że oleje półsyntetyczne są bardziej stabilne od tradycyjnych olejów mineralnych. To natomiast oznacza, iż za każdym razem będą miały przewagę w energooszczędności, wykazywały większą zdolność do ochrony silnika, a także oszczędności paliwa.
Dla jakich silników przeznaczone są więc oleje półsyntetyczne?
Eksperci zalecają przejście z syntetycznego na półsyntetyczny, w sytuacji gdy silnik ma duży przebieg i zaczyna „brać” olej. Dodatkowo, jeśli kupujemy używane auto, i nie mamy informacji o specyfikacji oleju, który lał właściciel, zalecane jest korzystanie z półsyntetyka. Nie niesie bowiem on takich zagrożeń jak syntetyczny (zatkanie kanału olejowych; zatarcie silnika), a wykazuje znacznie większą ochronę silnika niż zwykły olej mineralny.