Oleje syntetyczne powstają w wyniku syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej. Dzięki rozwojowi technologicznemu, człowiek zna wiele tysięcy syntetyków, natomiast w przemyśle motoryzacyjnym liczą się głównie syntetyczne węglowodory. Struktura chemiczna syntetyków pozwala olejom na pracę w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach, a także w urządzeniach w których występują amplitudy temperatur. Oleje syntetyczne są odporniejsze na procesy utleniania, wykazują także większą stabilność w wysokich temperaturach, co owocuje wydłużonymi przebiegami.
Obecnie zwykłe oleje mineralne wciąż pozostają najbardziej popularnymi olejami silnikowymi wśród konsumentów. Dzieje się tak głównie dlatego, że oleje syntetyczne są po prostu droższe… Jest to jednak uzasadnione, bowiem posiadają zalety, których nie mają inne. Można do nich zaliczyć np. pełną ochronę w niskich temperaturach, która ułatwia odpalenie samochodu w chłodne dni (syntetyczne oleje silnikowe znoszą temperatury sięgające nawet poniżej -40 st. C).
Kolejnym aspektem, który wpływa na renomę oleju syntetycznego to znaczna tolerancja wysokich temperatur, co ma znaczenie w redukcji utleniania i zużycia komponentów silnika – produkty renomowanych producentów potrafią zabezpieczyć jednostkę silnikową nawet do temp. 200°C. Poza tym, olej syntetyczny charakteryzuje mniejsze zużycie oleju (w sprawnym silniku), a także lepsza ochrona pod dużymi obciążeniami, stabilność termiczna i zwiększona czystość silnika.
Trzeba jednak pamiętać, że syntetyczny olej silnikowy nie sprawdzi się dla każdego silnika! Jego cechami są bowiem m.in. silne właściwości czyszczące. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż, jeśli zalejemy olejem syntetycznym silnik, który do tej pory korzystał z oleju mineralnego, możemy doprowadzić do zablokowania układu smarowania w skutek wypłukania starych nagarów czy szlamów. Narazi nas to na ewentualne usterki, a co za tym idzie – wysokie koszty naprawy.
Przy wyborze oleju syntetycznego należy się kierować przede wszystkim jego parametrami i zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, aby stosować olej o lepszych parametrach, natomiast nigdy o gorszych. Oleje syntetyczne mają najczęściej lepkość 0W-30, 0W-40, 5W-40, 5W-50.
Kiedy należy podjąć decyzję o wymianie oleju syntetycznego?
O tym również decydują zalecenia producenta samochodu. Normy producentów określają wymianę oleju w silnikach z zapłonem iskrowym po przejechaniu 30 000 km, w silnikach wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim po przebyciu 20 000 km oraz w pozostałych silnikach wysokoprężnych po 15 000 km. W niektórych autach (zaliczamy do nich przykładowo Mercedesa czy BMW) o wymianie decyduje komputer w zależności od stanu oleju.
Poziom oleju powinno się sprawdzać co 1000 km, a najlepiej przy każdym tankowaniu lub przed dalszą podróżą. Możemy to zrobić samodzielnie, przy użyciu popularnego „bagnetu”. Z pomocą dla konstruktorów silników przyszli producenci olejów silnikowych, który tworzą produkty, charakteryzujące się coraz to nowymi właściwościami.