Według niedawno opublikowanego raportu GIPA, 80% kierowców wymieniło w ostatnim roku olej silnikowy. Pozytywnym aspektem raportu jest zwrócenie uwagi na fakt, iż polscy kierowcy przy wyborze oleju kierują się głównie jakością oleju, a nie ceną.
Raport GIPA należy do najbardziej wiarygodnych badań polskiego rynku motoryzacyjnego. Według niego, polski rynek olejów silnikowych powiększył się w ostatnim roku o 6,5%. i wynosi 61 000 000 litrów. Olej silnikowy wymieniło o 1,5% więcej użytkowników niż rok temu, tj. 78,4 %. Dokładnie 50% kierowców zakupiła i wymieniła olej w serwisie motoryzacyjnym.
Kolejne 18% badanych także skorzystało z usług warsztatu samochodowego, z tym że olej silnikowy kupiło samodzielnie. Co piąty kierowca wszystko robi samodzielnie – kupuje olej, a następnie sam dokonuje wymiany. 10% użytkowników natomiast, wymienia samodzielnie nabyty olej silnikowy, korzystając z pomocy znajomego. Ten sposób zyskał wielu zwolenników, przez co dokładnie o 3% zmniejszyła się liczba osób korzystających z usług warsztatów samochodowych przy wymianie oleju. Jak wynika z raportu GIPA, import samochodów używanych do Polski zanotował nieznaczny wzrost, natomiast raczej nie ma szans, aby w najbliższym czasie zbliżył się do rekordu z 2008 roku, kiedy to do Polski wjechało ponad milion samochodów.
Co do wyboru producentów, najchętniej wybieranym olejem silnikowym jest niezmiennie Mobil, którego wybiera ok. 30% użytkowników. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się odpowiednio Lotos i Castrol, których udział w rynku wynosi odpowiednio 23 i 22 %. Inne marki posiadają co najwyżej 6% udział w sprzedaży olejów silnikowych. Przy wyborze oleju silnikowego najbardziej interesuje nas jego jakość (59%), cena (49%) a także zaufanie do marki (48%). Warty zaznaczenia jest fakt, że dopiero na dalszych pozycjach znalazły się porada mechanika lub sprzedawcy (28%), zalecenia producenta (26%) a także to, czy stosowany olej przyczyni się do wydłużenia okresów serwisowych (24%).
Samochód użytkowany przez polskiego kierowcę ma średnio 11,5 roku i a jego wartość wynosi nieco ponad 13 000 złotych. Większość aut posiada silniki benzynowe. Trochę mniej niż 1/3 samochodów posiada silniki diesla, a 17% posiada instalację LPG. Statystyczny, roczny przebieg wynosił średnio ok. 14 385 km. Najwyższe przebiegi roczne, powyżej 15 000 km, miały auta zalane olejami Castrol i Mobil. Średnia użytkowania samochodu wynosi dokładnie cztery i pół roku, potem następuje sprzedaż.