Podstawową funkcją filtra powietrza jest filtracja powietrza, wlatującego do komór spalania. Dzięki filtrowi powietrza, ciśnienie w układzie dolotowym jest zachowane. Jednak czasem, użytkownicy chcą od filtra czegoś więcej.
Tacy użytkownicy są najchętniej zainteresowani wzrostem mocy silnika. Na rynku dostępne są specjalne, sportowe filtry powietrza, które przyczyniają się do obniżenia oporów przepływu i znacznie ułatwiają pobranie powietrza przez cylindry – jednym słowem pozytywnie wpływają na sprawność silnika. Wzrost mocy, momentu obrotowego – to bardzo ważne dla osób, którym zależy na wysokich osiągach silnika.
Producenci sportowych filtrów powietrza są w stanie uzyskać taki efekt zmieniając budowę wkładu. W standardowych filtrach wkład ma papierową strukturę, natomiast w sportowych – bawełniany. To jednak nie koniec, bowiem bawełna ta jest nasączona unikalną substancją, poprawiającą przepływ powietrza. Wszystko to wzmacnia się specjalną siatką.
Zazwyczaj moc po montażu filtra tego typu wzrasta o około 2, 3%, ciężko tu mówić więc o jakichś ogromnych przyrostach mocy.
W środowisku tuningowców popularne są natomiast tzw. filtry stożkowe, które gwarantują przyrost mocy w porównaniu do zwykłych filtrów. Stożkowe filtry są montowane ze specjalną, przystosowaną rurą, która doprowadza powietrze do kanału dolotowego.
W filtrach stożkowych, stosuje się specjalne wkłady gąbczaste nasączane olejem. Takie części są bardzo trwałe, jednak minusem jest trudny montaż. Zawsze należy dokonać pewnych modyfikacji, bowiem aby zamontować filtr należy wykorzystać także specjalną rurę doprowadzającą powietrze. Musi to być zamontowane w sporej odległości od silnika, a dodatkowo powietrze musi być ochładzane. Jakie są zatem plusy? Przyrost mocy silnika sięga 5%.
Generalnie, jako że montaż sportowego filtra powietrza nie daje ogromnego wzrostu mocy silnika, warto go dokonywać w połączeniu z np. chiptuningiem, czy założeniem sportowego wałka rozrządu.
Poszczególne przeróbki przynoszą suma sumarum większą różnicę, co czujemy przy jeździe samochodem.
Dodatkowo, dużym plusem sportowych filtrów powietrza jest ich duża trwałość. Wystarczy raz na jakiś czas je przemyć i spryskać specjalnym olejem co ok. 15 tys. km.
Niestety, jednocześnie są stosunkowo drogie – w zależności od producenta oraz kształtu kosztują od 100 do 500 zł. Poza tym, należy zapłacić jeszcze kilkadziesiąt złotych za spray czyszczący i olej konserwujący i nie zawsze łatwy montaż.