Okresowa wymiana oleju silnikowego i filtra oleju to obowiązek każdego kierowcy. Regularna kontrola filtra i oleju jest niezwykle istotna. Coraz więcej osób decyduje się wykonać czynności związane z wymianą na własną rękę. Czy oszczędności są słuszne?
Samodzielna wymiana to konieczność posiadania kanału lub przynajmniej dobrej jakości podnośnika. Samochód podczas wymiany oleju musi bowiem stać poziomo i z tego też powodu użycie zwykłego lewarka nie wystarczy. Musimy zaopatrzyć się także w odpowiednią ilość oleju, filtr, uszczelkę korka spustowego, wiadro oraz zestaw kluczy płaskich i nasadowych.
Przed wymianą
Pierwszym krokiem jest odpowiednie rozgrzanie silnika do momentu poruszenia się wskaźnika temperatury jednostki napędowej. Pozwoli to na szybsze spłynięcie oleju. Następnie odkręcamy korek wlewu oleju i wyjmujemy bagnet pomiarowy. Należy pamiętać o tym aby wytrzeć oba elementy.
Wiaderko lub inny pojemnik ustawiamy bezpośrednio pod śrubą spustową i filtrem oleju. Śruba znajduje się w najniższym punkcie miski olejowej. Ta z kolei umieszczona jest pod silnikiem. Filtr oleju w postaci puszki zazwyczaj przykręcony jest do boku silnika.
Wymiana oleju i filtra
Śrubę odkręcamy kluczem, a filtr specjalnym kluczem z gumowym paskiem. Łapiemy nim puszkę i odkręcamy ją. W tym momencie należy chwilę poczekać aż cały olej wycieknie do wiaderka. Ważne jest aby poczekać do ostatniej kropli, największe zanieczyszczenia wyciekają bowiem na samym końcu. Może to potrwać nawet do godziny.
Niektórzy radzą, by uruchomić silnik podczas wyciekania oleju. Spowoduje to jego nagrzanie i przez to szybsze jego wycieknięcie. Należy jednak pamiętać, że może to spowodować zatarcie silnika pracującego z niewystarczającą ilością oleju. Stanowczo odradzamy więc stosowania się do tej metody. Warto uruchomić na chwilę silnik, ale przed wymianą oleju a nie w trakcie tej czynności.
Montaż nowego filtru
Po spłynięciu całego oleju, wycieramy wszystkie zabrudzone elementy. Wymieniamy uszczelkę śruby spustowej i zakręcamy ją w misce. Możemy też wymienić samą śrubę, jednak nie jest to obowiązkowe. Smarujemy gumową uszczelkę filtra niewielką ilością oleju i dokręcamy go. Najbezpieczniej zrobić tę czynność ręką, aby nie uszkodzić uszczelki. Teraz możemy wlać nowy olej.
Swietny wpis! Do tej pory wymianą filtra i oleju w moim samochodzie zajmował się mechanik, ale skoro mam własny całkiem dobry podnośnik i resztę sprzętu, mógłbym zająć się tym we własnym zakresie. Dzięki za instrukcje!