Układ paliwowy każdego silnika samochodowego – bez względu na model czy markę samochodu – wyposażony jest w filtr paliwa. Jego zadaniem jest ochrona przed dostawaniem się do układu wtryskowego zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić wtryskiwacze. Zanieczyszczenia te występować mogą w paliwach niewiadomego pochodzenia i kiepskiej jakości, lub znajdować się mogą w baku naszego auta.
W samochodach z silnikami wysokoprężnymi, czyli popularnie zwanych dieselach, filtr paliwa spełnia również funkcję odstojnika wody, uniemożliwiając przedostanie się wilgoci do precyzyjnego układu wtryskowego, zniszczenie pompy wtryskowej, wtryskiwaczy lub nawet zamarznięcie zebranej w paliwie wody. Należy mieć na uwadze, że filtr paliwa oczyszcza paliwo w sposób ciągły, dlatego też ilość przefiltrowanego przez niego paliwa jest znacząco większa, niż ta realnie zużyta przez silnik samochodu.
Wymiana filtra paliwa w Dieselach
Wymiana filtra paliwa w silnikach Diesla wymaga odkręcenia metalowej obudowy zawierającej papierowy wkład filtrujący. Czysty i nowy filtr należy napełnią paliwem i przykręcić do podstawy. Zdarza się, że w niektórych samochodach koniecznie będzie odpowietrzenie układu paliwowego.
Częstotliwość wymiany filtra paliwa w dużej mierze zależy od jakości tankowanego paliwa oraz stanu wnętrza baku. Szacuje się, że średnia żywotność filtra paliwa dla silników wysokoprężnych to około 40 tysięcy kilometrów.
Czy wiesz, że …
W niskich temperaturach olej napędowy podatny jest na wytrącanie się kryształków parafiny. W sytuacji takiej dochodzić może do zatkania filtra paliwa. Warto więc wziąć pod uwagę korzystania z dodatków, zapobiegających wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego.