W momencie gdy nasz samochód nie chce odpalić, możemy mieć do czynienia z zatkanym filtrem paliwowym. Zdarza się to dość rzadko, lecz warto go sprawdzić zanim zaczniemy rozbierać nasz silnik. Układ paliwowy jest szczególnie narażony na zanieczyszczenia które znajdują się w paliwie.
Mimo iż systemy filtracji są co raz bardziej wydajne, w szczególności w samochodach z silnikiem Diesla gdyż działa on na zasadzie wtrysku paliwa. Dlatego też filtracja w takich samochodach jest na prawdę ważna. Producenci zalecają wymianę filtra co 2 lata. Trudno nam jest określić jakie paliwo wlewamy do naszego zbiornika i jaka ilość zanieczyszczenia się w nim znajduje. Z byt duże zanieczyszczenie może spowodować utrudniony przepływ paliwa. Mimo zapchania filtra wtryskowa pompa ciśnieniowa powinna sobie z tym poradzić bez większych problemów.
W silnikach wysokoprężnych potrzebne jest bardzo czyste paliwo, więc sytuacja będzie inaczej wyglądać w przypadku zapchania filtra. Silnik nie będzie wtedy otrzymywał dostatecznej ilości cennego płynu. Olej napędowy będzie nam się bardziej lepił, a temperatura silnika spadnie do wartości, w której wydzielana jest z oleju w zbiorniku paliwa parafina. By nasz silnik Diesla nie odczuł pogorszenia się mieszanki paliwowej, zastosowany jest odstojnik w którym zbierają się cięższe cząsteczki oleju napędowego oraz woda. Ważne jest by od czasu do czasu odkręcić odstojnik i spuścić z niego zanieczyszczenia. Czynność ta jest szczególnie ważna w momencie gdy zamierzamy wybrać się w dłuższą podróż, i gdy temperatura spada poniżej zera.
Nie ukrywajmy, najlepszym rozwiązaniem i najmniej czasochłonnym w późniejszym czasie jest co roczna wymiana filtra paliwa, w szczególności w okresie zimowym gdy z racji obniżonej temperatury silnika wydzielana jest największa ilość parafiny w naszym zbiorniku, co może narazić nasz silnik na utrudnienia w pracy.
Warto jest zadbać o układ paliwowy gdyż to co podamy naszemu silnikowi, odzwierciedla się w jego sprawności i mocy.